Εβίτα Σιατίτσα

Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc

Διεύθυνση
2316 016 077 info@nutrizin.gr 698 156 0024 evitasiatitsa_diaitologos Nutrizin
Insagram

Φυτικά ροφήματα: η εναλλακτική για το αγελαδινό γάλα

  -  Διατροφη   -  Φυτικά ροφήματα: η εναλλακτική για το αγελαδινό γάλα
γάλα φυτικά ροφήματα

Φυτικά ροφήματα: η εναλλακτική για το αγελαδινό γάλα

Μπορεί το γάλα να μεγάλωσε τους περισσότερους από εμάς, είμαι σίγουρη όμως πως πολλοί από εσάς δεν έχετε πλέον το αγελαδινό γάλα στις διατροφικές σας επιλογές. Αλλά ούτε και αποτελεί αγαπημένη σας συνήθεια. Γιατί όμως μπορεί κάποιος να αποφεύγει το αγελαδινό γάλα και τι εναλλακτικές έχει; Τα φυτικά ροφήματα μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες μας αντικαθιστώντας το γάλα;

Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά!

Γιατί κάποιος αποφεύγει το αγελαδινό γάλα;

Οι λόγοι θα μπορούσαν να είναι πολλοί.

  • Ξεκινώντας από τον πιο απλό λόγο, το γούστο. Πόσες φορές δεν έχω ακούσει την «τραυματική» εμπειρία κάποιου να πίνει το γάλα με το ζόρι σαν παιδί, με τη μύτη κλειστή ή με χίλια δυο τεχνάσματα, όπως γάλα με κακάο, γάλα με μέλι ή ακόμη και με ζάχαρη!
  • Πολλές φορές η απέχθεια ήδη από την παιδική ήδη ηλικία για το γάλα συνδέεται με ανεπιθύμητα συμπτώματα αμέσως μετά την κατανάλωσή του. Και εδώ είναι σημαντικό να θυμίσουμε στους γονείς πως αν το παιδί αρνείται να πιει το γάλα του τότε σίγουρα θα πρέπει να εξετάσουμε και το ενδεχόμενο να του προκαλεί συμπτώματα όπως πονόκοιλο, διάρροια, φουσκώματα. Σε αυτή την περίπτωση είναι πολύ πιθανό κάποιος να εμφανίζει την εκ γενετής έλλειψη του ενζύμου λακτάση, ένα ένζυμο που είναι υπεύθυνο για την πέψη του γάλακτος και επομένως έχουμε την λεγόμενη δυσανεξία στη λακτόζη, τον βασικό υδατάνθρακα του γάλακτος.
  • Δυσάρεστα συμπτώματα εμφανίζονται επίσης και όταν υπάρχει αλλεργία στο αγελαδινό γάλα. Η αλλεργία αυτή θεωρείται μάλιστα από τις πιο συχνές στην παιδική ηλικία, αν και ένα μεγάλο ποσοστό αυτών των παιδιών είναι πιθανό να την «ξεπεράσει».
  • Επιπλέον, στο σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου τα συμπτώματα συχνά εντείνονται μετά την κατανάλωση γάλακτος παρόλο που στην πραγματικότητα δεν υπάρχει δυσανεξία στη λακτόζη.
  • Όσοι ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή και αναζητούν μία εναλλακτική για ένα 100% φυτικό προϊόν αντί του αγελαδινού γάλακτος.
  • Θηλάζουσες μανούλες όταν το βρέφος δείχνει να ενοχλείται από το αγελαδινό γάλα που η ίδια καταναλώνει. Με την πρόσληψη ασβεστίου όμως να είναι σημαντική σε αυτή την περίοδο της ζωής της δεν θα μπορούσε παρά να αναζητήσει μία εναλλακτική πηγή.

Και τι εναλλακτικές έχει κάποιος που για τον δικό του λόγο αποφεύγει το γάλα;

Ευτυχώς αρκετές! Στην αγορά ολοένα και μεγαλύτερη ποικιλία από φυτικά ροφήματα κάνουν την εμφάνισή τους. Είμαι σίγουρη πως όλο και κάποιο τέτοιο ρόφημα θα έχετε προσέξει ή/και δοκιμάσει. Ενδεικτικά σας αναφέρουμε κάποια από τα πιο διαδεδομένα στην ελληνική αγορά. Μπορεί να συναντήσουμε λοιπόν «γάλα» από:

  • Όσπρια: γάλα σόγιας
  • Ξηρούς καρπούς: γάλα αμυγδάλου, φουντουκιού, κάσιους
  • Δημητριακά: γάλα βρώμης, γάλα ρυζιού

Τι είναι σημαντικό να προσέξουμε αν αποφασίσουμε να διαλέξουμε κάποιο από αυτά;

Πολυακόρεστα λιπαρά

Ένα βασικό σημείο που αξίζει της προσοχής μας είναι η περιεκτικότητά τους στον εκάστοτε καρπό. Με άλλα λόγια ένα ρόφημα αμυγδάλου για παράδειγμα θα πρέπει να περιέχει όσο περισσότερο «αμύγδαλο» γίνεται. Έτσι επωφελούμαστε και από τα θρεπτικά συστατικά αυτού, όπως είναι τα πολύτιμα ω-3 και ω-6 πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, το ασβέστιο και η βιταμίνη Ε.

Ασβέστιο & βιταμίνη D

Επιπλέον, είναι σημαντικό να προσέξουμε την ποσότητα ασβεστίου και βιταμίνης D που περιέχεται. Έχοντας αποκλείσει το αγελαδινό γάλα που αποτελεί μία σημαντική πηγή αυτών των θρεπτικών συστατικών είναι βασικό να τα βρούμε στο ρόφημα που θα επιλέξουμε.

Περιεκτικότητα σε σάκχαρα

Ακόμη αφιερώστε λίγο χρόνο για να δείτε την περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη. Μπορεί να μην μπορούμε να πιούμε αγελαδινό γάλα σίγουρα όμως δεν θέλουμε στη διατροφή μας ένα ρόφημα πλούσιο σε σάκχαρα. Ας δώσουμε προσοχή λοιπόν στη ετικέτα με τα θρεπτικά συστατικά του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουμε, ώστε να διαλέξει ο καθένας το κατάλληλο για τον ίδιο ρόφημα.

Γεύση και πάλι γεύση!

Ένα ακόμη βασικό στοιχείο που θα μας «κατευθύνει» στην επιλογή μας είναι αναμφισβήτητα η γεύση και η ικανοποίηση που λαμβάνουμε μετά την κατανάλωση του ροφήματος. Ένα ρόφημα με μεγαλύτερη περιεκτικότητα καρπού θα δώσει σίγουρα πιο έντονη γεύση και μεγαλύτερο κορεσμό. Η προσθήκη κακάο που γίνεται συχνά σε τέτοιου είδους ροφήματα μπορεί επίσης να κερδίσει κάποιον που αγαπά τη σοκολατένια γεύση.

Είναι στο χέρι μας λοιπόν να κάνουμε την επιλογή που περισσότερο μας ταιριάζει και μας καλύπτει!

 

Πως μπορούμε να εντάξουμε τα φυτικά ροφήματα στη διατροφή μας;

  • Σκέτα. Εδώ δεν χρειάζεται να σου προτείνω συνταγή καθώς είναι πολλοί αυτοί που αγαπούν τη γεύση τους και την θέλουν ατόφια! Σε αυτούς ανήκω και εγώ!
  • Σε δροσερά smoothie μαζί με φρούτα, ταχίνι, φυστικοβούτυρο! Η συνταγή εδώ είναι η φαντασία σου!
  • Σε σπιτικές κρέμες αντί και άλλες συνταγές όπου αναφέρεται αγελαδινό γάλα.
  • Σε σπιτικό, υγιεινό και light παγωτό! Αν δεν σου έρχεται κάποια ιδέα για αυτό σου έχω την απάντηση εδώ!

 

Εγώ θα ευχηθώ απλά καλή και δροσερή σας απόλαυση!

 

Μέρος του άρθρου δημοσιεύτηκε στο portal του Mednutrition.